Home / Tips / 6 tips om gemotiveerd te blijven hardlopen

 

hardlopen

Je bent begonnen met hardlopen. Lekker in de buitenlucht, geen duur abonnement op de sportschool, je kunt bepalen wanneer je wilt. Maar hoe zorg je er nou voor dat je ook door blijft gaan en gemotiveerd blijft? En dan bedoelen we niet een motiverende race zoals vier trailrunners laatst hebben gedaan rond de Mont Blanc. Nee, wij geven een paar simpele tips waardoor je ook gemotiveerd blijft!

1. Stel een doel

Stel een duidelijk doel voor jezelf. Wil je een marathon gaan lopen of een paar keer in de week een half uur achter elkaar kunnen hardlopen? Let daarbij wel op dat het doel haalbaar is voor jezelf. Want anders werkt dit alleen maar demotiverend.

2. Stappenplan

Maak een stappenplan hoe je dat doel wilt gaan bereiken. Met een duidelijk trainingsschema is het mogelijk jouw persoonlijke doel te halen. Het is belangrijk dat je je aan het schema houdt, zodat je het rustig opbouwt. Ook je lichaam moet wennen aan de inspanning die je gaat leveren en zo voorkom je ook blessures.

3. Leuke outfit en goede schoenen

Zorg voor een leuke outfit die geschikt is voor hardlopen. Je moet een outfit hebben voor goed en slecht weer. Want ook met slecht weer kan het juist motiverend zijn om toch je training te doen. Daarna voel je je alleen maar beter. Daarnaast moet je goede loopschoenen aanschaffen. Dit is de basis om goed te kunnen hardlopen.

4. Zoek een partner

Met een loopmaatje is het makkelijker om je aan je trainingsprogramma te houden. Door af te spreken, ben je verplicht om te gaan, ook als je geen zin hebt. En als je dan toch bent geweest, zal je vast en zeker trots op je zijn. Je kunt elkaar heel makkelijk motiveren als de ander geen zin heeft.

hardlopen partner

5. Iedere keer telt

Iedere keer dat je gaat, telt mee. Ook als je een keer niet je schema volhoudt. Iedere minuut of kilometer is er weer een. Je hebt je ingespannen en tenminste niet op de bank gehangen. Volgende keer probeer je weer je schema op te pakken.

6. Varieer in je route

Iedere keer hetzelfde rondje kan gaan vervelen. Als je je route steeds iets aanpast, geeft dit afleiding. Dit motiveert dus niet alleen, je varieert dan automatisch in je training (bijvoorbeeld door de andere ondergrond of hoogteverschillen).

7. Muziek

Het luisteren naar lekkere powermuziek kan enorm motiveren. Als je een lijst hebt met goede nummers, vergeet je snel de tijd en hoe moe je eigenlijk bent. Er zijn diverse apps voor je smartphone te vinden waarin je zowel je training als muziek kunt toevoegen.

8. Deel je prestaties

Er zijn verschillende running apps die eigenlijk allemaal wel een optie hebben dat je je resultaten van je training kunt delen op social media. Vaak krijg je dan enthousiaste en motiverende reacties van vrienden, waardoor je gemotiveerd blijft om door te gaan.

runkeeper

9. Vier je overwinningen

Iedere prestatie is er een. Dus alsĀ  je je zelf beloont zodra je een doel hebt behaald, dan blijf je gemotiveerd. En dan mag je ook de kleinere prestaties echt wel belonen, ook dat is weer een stapje vooruit.

10. Blessures

Raak niet gelijk gedemotiveerd als je geblesseerd bent en je je trainingsschema niet kunt volgen. Probeer anders te zwemmen of fietsen in plaats van hardlopen. Zodra je blessure over is, begin je weer. Bouw het wel rustig weer op.


 
Share this page
 

Recente updates

 

Archief